پنج روش برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها هنگام خرید مواد غذایی

پنج روش برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها هنگام خرید مواد غذایی

خرید مواد غذایی یکی از مهم‌ترین مخارج هر خانواده است. هزینه‌های مواد خوراکی گاه تا یک سوم درآمد هر خانواده را در ماه شامل می‌شود که در خانواده‌های پرجمعیت‌تر این مقدار می‌تواند به نصف درآمد نیز افزایش یابد. با بالا رفتن هزینه‌ها، بیش‌تر افراد به خوردن مواد خوراکی ارزان و ناسالم روی می‌آورند که همین مسئله در بلند‌مدت باعث بروز بیماری می‌شود. با این که راه‌های زیادی برای خوردن غذای سالم با پول اندک وجود دارد، هزینه‌های پنهان زیادی در هنگام خرید کردن وجود دارند که با آگاهی از آن‌ها می‌توانید تا حد زیادی هزینه‌هایتان را کاهش دهید.

 

در ادامه ۵ راه پیشنهادی برای صرفه‌جویی پولتان هنگام خرید مواد غذایی را بخوانید:

 

  1. برای خرید مواد غذایی خود برنامه‌ریزی کنید

گاهی اوقات به دلیل آن که از نیازهایمان کاملاً آگاه نیستیم، در زمان خرید چیزهایی را می‌خریم که به آن احتیاج نداریم و یا پیش از این آن را خریده‌ایم. بنابراین قبل از آن که به فروشگاه بروید، مواد غذایی موجود در یخچال و کابینت‌ها را بررسی کنید و فهرستی از مواد مورد نیازتان تهیه کنید. با انجام ماهانه‌ی این کار، می‌توانید خرید‌های غیرضروری را کاهش دهید و در هزینه‌هایتان صرفه‌جویی کنید.

 

  1. در حجم زیاد خرید کنید

معمولاً با خرید تعداد بیش‌تر از یک کالا می‌توانید پول کم‌تری برای آن بپردازید. با خرید کالاها و مواد غذایی فاسد نشدنی مانند ماکارونی و برنج در حجم زیاد مخارج شما در بلند مدت کم‌تر خواهد شد و هم‌چنین می‌توانید از تخفیفات ویژه‌ی برخی کالاها نیز بهره بگیرید. پیش از خرید مطمئن شوید که فضای لازم برای ذخیره‌ی آن کالاها را در خانه دارید.

 

  1. مواد غذایی آماده مصرف نکنید

مواد غذایی آماده و از قبل تهیه شده می‌توانند در زمانِ شما صرفه‌جویی کنند. بسیاری از فروشگاه‌های بزرگ مواد غذایی برش خورده و تمیز شده، مانند گوشت مرغ و ماهی را نیز عرضه می‌کنند. با این که استفاده از این مواد غذایی آسان است، قیمت آن‌ها بیش‌تر از دیگر مواد غذایی است و همچنین برخی از مواد غذایی آماده نیز کیفیت و طعم غذاهای خانگی را ندارند. بنابراین تا حد امکان مواد غذایی آماده مصرف نکنید و غذایتان را با خرید مواد اولیه‌ی سالم در خانه تهیه کنید.

 

  1. در حالت گرسنگی خرید نکنید

در هنگام گرسنگی صبر شما کاهش می‌یابد و شاید نتوانید از خرید برخی کالاها و مواد غذایی غیر ضروری خودداری کنید. بسیاری از فروشگا‌ه‌ها نیز برای جلب مشتری و ترغیب آنان به خرید بیش‌تر، مواد غذایی تحریک کننده و خوشبو را در ردیف‌های ابتدایی فروشگاه و در میدان دید افرادی که وارد فروشگاه می‌شوند قرار می‌دهند. بنابراین با شکم خالی که به فروشگاه نروید تا مواد غذایی غیر ضروری نخرید.

 

  1. مواد غیرخوراکی و کم‌ارزش نخرید

یکی دیگر از روش‌های فروشگاه‌ها برای ترغیب مشتریان به خرید بیش‌تر، قرار دادن کالاهای وسوسه کننده و بدون ارزش غذایی مانند آدامس، شکلات، مجله و … در کنار صندوق است. بسیاری از افراد هنگام ایستادن در صف برای خروج از فروشگاه، این کالاها را خریداری می‌کنند. برای آن که هزینه‌های خریدتان را کاهش دهید، فقط کالاهای مورد نیازتان که در فهرست خود یادداشت کرده‌اید را خرید کنید.

 

 

(منبع تصویر: Flickr)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.