ازدواج و اقتصاد ؛ آیا پس از ازدواج حساب بانکی مشترک ایجاد کنیم یا نه؟؟

ازدواج و اقتصاد ؛ آیا پس از ازدواج حساب بانکی مشترک ایجاد کنیم یا نه؟؟

هنگامی که ازدواج کردید مسائل مختلفی پیش روی شما قرار دارد که در زندگی مجردیتان با آن‌ها مواجه نبودید. قبل از هر کاری با همسرتان صحبت کنید و ببینید که آیا برای شما بهتر است که یک حساب بانکی مشترک داشته باشید و تمام درآمد‌هایتان را در آن حساب قرار دهید یا هر کدام حساب جدایی داشته باشید.

این امر زمانی اهمیت پیدا می‌کند که عادات هزینه‌ای شما و همسرتان با هم متفاوت باشد. مثلا اگر همسر شما پر خرج است و چندان اهل پس انداز نیست و در مقابل شما کم خرج هستید (و یا بر عکس) بهتر است که حساب‌های جداگانه‌ای داشته باشید.


 

اما اگر هردو اهل پس انداز هستید داشتن حساب مشترک پس از ازدواج ایده بهتری است. چون :

۱- به علت بیشتر بودن مبلغ سپرده شما سود بیشتری شما تعلق میگیرد . در سیاست گزاری بسیاری از بانکها اینگونه است که با بیشتر شدن میزان اصل سپرده ، میزان سود تعلق گرفته تصاعدی بیشتر خواهد شد. به عنوان مثال اگر بانک به سپرده ۱۰ میلیون تومانی شما سالیانه ۱۵ درصد سود تعلق دهد ،شما پس از یک سال ۱میلیون و ۵۰۰ هزار تومان سود دریافت میکنید. و اگر شما دو سپرده ۱۰ میلیونی داشته باشید ،جمعا ۳ م تومان سود دریافت خواهید کرد.اما همان بانک به مبلغ سپرده های بالای ۲۰ میلیون تومان ،۲۰ درصد سود تعلق میدهد و این یعنی ۴ م سود در سال.

۲- درکشور ما پس از ازدواج اخذ تسهیلات و وام بانکی یک امر متداول  برای زوجها می باشد.اگر قصد گرفتن تسهیلات (وام ) داشته باشید ، می توانید با اصل سپرده بیشتر، تسهیلاتی با سود بازپرداخت کمتر و اقساط طولانی تر دریافت خواهید کرد.

۳- در حساب های مشترک برای برداشت ،امضای هردو شخص صاحب حساب(شما و همسرتان) نیاز است. شاید بگویید این محدودیت چه فایده ای داره .اول اینکه این امر باعث میشه شما برای هر هزینه ی غیر ضروری (مثل هزینه های جاری ) از حساب تون برداشت نکنید. و دوم اینکه این محدودیت خود بهانه ای ست تا برای برداشت و هزینه کردن از این سپرده، با همسر خود مشورت کنید و هردو در جریان هزینه ای که قرار است انجام شود ، قرار گیرید.

۴-مدیریت یک حساب بانکی مشترک راحت‌تر از مدیریت دو حساب مجزا و جدا از هم است.

در نظر بگیرید که مسائل مربوط به امور مالی مسائلی ذاتی و همیشگی نیستند، بلکه وابسته به تربیت هستند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.