چگونه فروش خود را بیشتر کنید؟
هدف از ایجاد هر کسب و کار، پس از خلق نوعی ارزش برای مشتریان خود، دست یافتن به مقدار مناسبی سود است. سود حاصل از کسب و کار در کوتاه مدت صرف پرداخت هزینهها و در بلند مدت باعث حفظ و ادامهی کسب و کار و تولید ارزش میشود. مادامی که کسب و کارتان در حال رشد است، شما باید از طریق فروش بیشتر و کسب درآمد بیشتر سود حاصل را افزایش دهید. البته فروش در اینجا به معنی فروختن یک کالای فیزیکی به مشتری نیست، بلکه فروش میتواند به معنی ارائهی یک محصول، خدمت و یا یک ایده به افرادی باشد که حاضرند در ازای آن به شما پولی پرداخت کنند. برای افزایش فروش باید بر روی دو حیطه تمرکز کنید:
الف) مشتریان فعلی:
گام اول برای افزایش فروش، تمرکز بر روی مشتریان فعلی شماست، زیرا هزینهی جذب مشتریان جدید بسیار بیشتر از هزینهی حفظ مشتریان فعلی است.
- با مشتریان خود رابطه برقرار کنید: ایجاد روابط محترمانه با مشتریان خود راه بسیار خوبی برای حفظ مشتریان وفادار و طولانی مدت است و به طور مستقیم باعث افزایش اعتبار و شهرت و در نتیجه افزایش فروش شما خواهد شد.
- از برنامههای تشویقی استفاده کنید: یک راه عالی برای قدردانی از مشتریان طولانی مدت شما، ایجاد برنامههای سادهایست که در آن به مشتریان خاصی تخفیفات و هدایای ویژهای تعلق میگیرد.
- از کار خود بازخورد بگیرید: اگر به طور جدی به دنبال افزایش کیفیت محصولات و خدمات خود و در نتیجه زیاد کردن فروش و سود خود هستید، به نظرات و پیشنهادهای مشتریان درازمدت خود گوش دهید و از آنان بازخورد بگیرید. چنین مشتریان وفاداری بیش از هر کس از خدمات و محصولات شما استفاده کردهاند، بنابراین نظرات این افراد مهمترین عامل برای پیشرفت شما است.
ب) مشتریان تازه:
پس از اطمینان از مشتریان فعلی، زمان آن است که دنبال راههایی برای جذب مشتریان جدید باشید.
- تبلیغ کنید: گام اول برای جذب مشتری بیشتر ترویج کسب و کار خود به کمک تبلیغات هدفمند است. برای موثرترین تبلیغات باید از رسانهای استفاده کنید که مناسب محصول و خدمت شما باشد و بر روی مشتریهای بالقوهی محصول شما متمرکز باشد.
- کیفیت: اولین چیزی که یک مشتری تازه به خاطر میآورد، کیفیت خدمات و محصولات شماست. بنابراین هیچگاه کیفیت خدمات خود را فدای هزینهها نکنید، حتی اگر مجبور به بالا بردن قیمت باشید، زیرا محصول باکیفیت منجر به جذب مشتریان وفادار و بلندمدت میشود.
- قیمتگذاری: به دنبال استراتژیهای مناسبی برای قیمتگذاری باشید و آن استراتژی را به محصولات خود اعمال کنید. حتی اگر کیفیت محصولات شما از رقیبتان بیشتر باشد، اگر قیمت آن بیشتر باشد کسی حاضر به خرید آن نخواهد بود.